Gezonde school en lekker fit

DE BUUT: DE GEZONDE SCHOOL 

Waarschijnlijk ziet u het op school ook steeds vaker, kinderen die stevig zijn of kinderen met overgewicht. Het aantal kinderen met overgewicht is de afgelopen 20 jaar verdubbeld. Overgewicht op jonge leeftijd vergroot de kans op overgewicht op volwassen leeftijd en kan leiden tot veel gezondheidsproblemen. Daarbij hebben kinderen met overgewicht het vaak moeilijker op school. 
Het aanleren van gezonde eet- en beweeggewoonte is voor kinderen de beste garantie voor een lang en gezond leven. Daar willen we als school een positieve en actievere rol in gaan spelen. 

Het beleid zal u richtlijnen geven die we als school gaan hanteren met betrekking tot: 
- De pauzehap.
- De drinkbeker of de drinkpakjes die van huis uit worden meegenomen.
- De lunch tijdens de overblijf.
- De traktaties op school.
- Bijzondere vieringen zoals het kerstdiner, de paasbrunch, etc.

Nieuwe voedingsregels op school 
(Volgens de richtlijnen van het voedingscentrum.)

Een gezonde ‘pauzehap’
Een pauzehap is niet bedoeld als een hele maaltijd. Het moet niet te groot zijn en niet teveel calorieën bevatten. Let op de algemene voedingsregels van de schijf van vijf: eet gevarieerd, niet te veel, gebruik minder verzadigd vet, eet volop groente en fruit en ga veilig met voedsel om. Op de site van het voedingscentrum is deze schijf van vijf te vinden.

Geschikte pauzehappen zijn: 
- (volkoren)biscuit, zoals 1 Evergreen of 1 Sultana. (Niet een heel pakje!)
- fruit, zoals een mandarijn, banaan of appel
- 1 rijst-, meergranen- of popcornwafel
- ontbijtkoek (naturel)
- een mini-krentenbol
- een eierkoek
- een soepstengel
- groentehapjes, zoals komkommer, cherrytomaatjes en radijsjes

Geschikte drankjes zijn:
- halfvolle of magere melkproducten
- halfvolle of magere yoghurtdrank
- water

Trakteren: hoe groter, hoe beter?
Uitgangspunt is dat een traktatie een extraatje is. Voorbeelden van traktaties zijn: een doosje rozijnen, krakelingen, popcorn, zoute sticks, waterijsjes, (volkoren)biscuitjes, lange vingers, soepstengels, rijstwafels, ongezoete popcorn, groentezakjes, kaas (beperkte hoeveelheid), worst (beperkte hoeveelheid), stukjes komkommer, worteltjes of cherrytomaatjes.

Een paar leuke ideetjes: een trosje pitloze druiven in cellofaan met een lint, mandarijntjes versierd als muisjes, een spies met groente/fruit eventueel gecombineerd met “gezonde” snoepjes. Denk ook eens aan iets niet eetbaars. Stuiterballen, een pen of een ander klein cadeautje zijn ook een mogelijkheid. Op http://gezondtrakteren.nl en http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik/naar-school/trakteren.aspx zijn leuke en gezonde traktaties te vinden. 

Feesten:
Feesten als kerst en sinterklaas zijn uitzonderingsdagen. Verjaardagen van leerkrachten niet. 

Overblijf:
Voor de overblijf gelden dezelfde regels qua drankjes en er moet in ieder geval brood worden meegegeven. Voor de afwisseling kunt u ook krentenbollen meegeven of ontbijtkoek. Er mag geen snoep of koeken worden meegegeven.

Lekker fit:

De Buut vindt een gezonde leefstijl belangrijk voor de leerlingen en werkt samen met de GGD aan het programma ‘Lekker Fit’. Bewegen is goed voor het leren!

Wat is Lekker fit!?

Lekker fit! is een lespakket voor groep 1 tot en met 8 op de basisschool. Met dit pakket leren kinderen alles over een gezonde leefstijl. In het lespakket staan 3 thema’s centraal: voeding, bewegen en gezonde keuzes.

Bewust zijn van en invloed hebben op eigen leefstijl 

Lekker fit! is het enige lespakket in Nederland gericht op preventie van overgewicht met doorlopende leerlijnen en structurele aandacht voor voeding en beweging in alle groepen.

De lesstof is zo opgebouwd dat leerlingen op natuurlijke wijze worden geprikkeld met het materiaal aan de slag te gaan.

Goed inpasbaar in de reguliere uren voor gym, natuur & verzorging en/of wereldoriëntatie. 

Hartstichting en Lekker fit!
Met een gezonde leefstijl kan je niet vroeg niet genoeg beginnen. De Hartstichting strijdt tegen hart- en vaatziekten. Een ongezonde leefstijl op jonge leeftijd verhoogt de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten op latere leefstijl. Dat is waarom de Hartstichting het preventieve lespakket Lekker fit! omarmt. 

Partners Lekker fit!
Zilveren Kruis Achmea ondersteunt Lekker fit! voor meerdere jaren. Zij werkt samen met de Hartstichting en de uitgever van Lekker fit! en ondersteunt in 4 regio’s met: werkbudget;

Ondersteuning; gemeentelijke kick-offs  en extra publiciteit voor activiteiten

Kijk ook bij Lekker fit! in Nederland.